Volgens de verkoop cijfers is de automaat in opkomst in Nederland, en best wel stevig ook. Want ruim een derde van de nieuw verkochte auto’s in Nederland beschikt inmiddels over een automatische transmissie. Dat betekent dat er een forse verschuiving heeft plaatsgevonden in ons land, tussen het aantal wagens met een handgeschakelde bak en de wagens met een automaat.

Tien jaar geleden

Tien jaar geleden beschikte nog geen twintig procent van de in Nederland verkochte auto’s namelijk over een automaat. Uit cijfers van RAI en BOVAG blijkt dat in 2007 nog ruim 80 procent van de auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak werd afgeleverd, terwijl dat in 2016 nog maar 67 procent was.

Automaat in opkomst door zuinig brandstofverbruik

In 2017 ligt het aandeel van de automaat nog wat hoger. Het heeft even geduurd om over de vooroordelen heen te komen. Veel consumenten zijn lang blijven zitten op het idee dat de automaat zorgt voor een minder zuinige auto. Tevens had men vaak het idee dat een automaat trager optrekt of rijdt. Maar inmiddels heeft de consument kennelijk door dat een automaat niet meer zorgt voor een onzuinigere en tragere, maar juist voor een (vaak) vlottere en zuinigere auto. Vroeger was handgeschakeld autorijden economischer. Vandaag de dag is het verschil in verbruik tussen handgeschakelde auto’s en auto’s met automatische transmissie minimaal. Door de technologische ontwikkelingen liggen de verbruikscijfers van een handgeschakelde auto en een wagen met automatische versnellingsbak tegenwoordig dicht bij elkaar. Bij lange afstanden en op snelwegen is het verbruik hetzelfde, of zelfs lager met een automaat.

Voor ouderen en personenwagens?

automaat in opkomstOok de gedachte dat een automatische versnellingsbak iets voor oude mensen zou zijn, of alleen goed voor ‘luxe wagens’, lijkt niet meer van deze tijd. Je rijdt in een automaat even soepel, vlot en sportief als in een handgeschakelde wagen, wat ook geldt voor bedrijfsauto’s. Vaak ben je bij de stoplichten sneller weg. Verder is de levensduur ook goed, je rijdt er makkelijk 250.000 km mee en er zijn nooit verbrande koppelingsplaten.

Andere oorzaken voor de cijfers

Verder kan ook de opkomst van hybride en elektrische auto’s als oorzaak worden aangemerkt; in geëlektrificeerde modellen hoeft immers niet geschakeld te worden, zodat deze auto’s meetellen in het voordeel van de automaten.