Het is officieel, de Volkswagen ID Buzz gaat in productie en zal vanaf 2022 daadwerkelijk te koop zijn en rondrijden. Het busje is de 21e eeuwse versie van het welbekende T1 busje.

Aankondiging

Fabrikant Volkswagen heeft op het Pebble Beach Concours d’Elegance in California US laten weten dat de bus in productie zal worden genomen. Deze zal verschijnen na de I.D. Hatchbak. Op deze afbeeldingen zie je de concept versie van de bus. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de uiteindelijke uitvoering van ‘de Buzz’ hiervan zal afwijken.

Nu al populair

Aangezien de bus nu al populair is, nog voordat hij eigenlijk bestaat, kon VW ook niet anders doen dan de bus in productie nemen. Nadat het concept was gepresenteerd in Genève en Detroit kreeg het bedrijf zoveel positieve reacties en verzoeken om hem echt in productie te nemen, dat ze moeilijk iets anders konden of wilden beslissen. Dat zei de directeur van VW, Herbert Diess. Hij zei over de ID Buzz dat deze de perfecte balans heeft tussen emotie, bruikbaarheid en duurzaamheid. En dat VW laat zien voorop te lopen in technologie. Ze hebben vooral de markt van Noord-Amerika, China en Europa op het oog met deze bus. En zeg nou zelf, als nazaat van de iconische T1 van vroeger roept ie al meteen allerlei gevoelens op. Het beroemdste microbusje ter wereld komt terug als elektrische bus.

Volkswagen ID Buzz

De techniek van de ID Buzz

Toch is het design eigenlijk een van de weinige dingen die overeenkomen met het oude T1 busje. De techniek is helemaal anders. De Volkswagen microbus krijgt een elektrische aandrijflijn. De accu’s zullen in de vloer verwerkt worden. De ruimte binnenin zal daardoor lekker ruim zijn, zodat het busje efficient kan worden ingedeeld. Aangezien de legendarische oude T1 zoveel gebruikt is als campertje, is dat wel een mooi voordeel voor de jonge nazaat ervan. Hij zal ook ruimer zijn dan de huidige VW bussen. Of hij daadwerkelijk net zo populair en legendarisch zal worden als het T1-model zal wel mede afhangen van het uiteindelijke prijskaartje, waarover nu nog niets bekend is.
Het oude busje had 30 pk vermogen, de nieuwe zal 369 pk hebben. Doordat er op elke as een elektrische motor zit, is de ID Buzz vierwielaangeddreven. Hij zal een bereik hebben van ongeveer 480 kilomter. Het opladen van de accu’s zal bij 150 kW ongeveer een half uur duren.

Ook als bestelbus

De ID Buzz zal ook als bestelbus worden uitgevoerd, de Cargo versie. Mede dankzij de interieurruimte en de compacte aandrijflijn zoals gezegd. Hierover zei Herbert Diess: Je zit hoog, hebt veel bagageruimte en kunt alle kanten op. Dit is wat klanten van ons willen. Ook een groot voordeel is dat een elektrische bus erg geschikt is voor schonere ritten in steden. Handig voor distributie en vrachtvervoer. De bus zal ook semi-zelfrijdend zijn, op level 3. Dit betekent dat de bus wel een bestuurder nodig heeft en dat deze moet kunnen ingrijpen indien nodig, maar dat deze verder niet veel hoeft te doen.

Na de gewone Volkwagen ID

De productieversie van de Volkswagen ID Buzz komt er naar verwachting in 2022. Dit is nadat de gewone Volkswagen ID op de markt zal zijn verschenen. Deze is te vergelijken met een Golf. Het is de bedoeling dat er rond 2025 ongeveer dertig elektrische Volkswagen modellen zullen zijn.